ࡱ> [  bjbj1[1[ .S1\S1\}<c)z'|'|'|'|'|'|'$+-'}') ! ! !z' !z' ! !VE&*'@}.& f'3)0c)&T. v.*'.*'< !'' !c).> L: Hagyomny s modernits  folklr a kirakatban Az  rtk cmmel hirdettk meg a szervezQk az ez vi szegedi nyri egyetemet. Mindannyian rezzk, akik a kultra, kzelebbrQl a kzmqvelQds terletn dolgozunk, hogy mennyire fontos lenne megtallni azokat a fogdzkat, megtallni azokat a mindenki ltal ktsgbevonhatatlan rtkeket, melyeket semmifle trsadalmi, gazdasgi vltozs, semmifle hatalom nem krdQjelezhet meg. A magyar trsadalomnak ilyen gykeres, gazdasgot, trsadalmat, rtkrendet felforgat vltozsa, mint amelyben most lnk, a XIX. szd. ta nem volt. Trsadalmi kihvsaink mellett fenyegetQ veszly a globalizci. Igen figyelemremlt azonban, hogy az utbbi vtized tudomnyos elemzsei a vilgfolyamatok mozgat rugi kzl egyre nagyobb jelentQsget tulajdontanak a civilizcinak, a kultrnak, mint a regionlis s nemzeti identits alapjnak. A kt nagy egymsnak feszlQ trend: a globalizci, az egyetemlegessgre trekvs, msfelQl a kulturlis identitsra trekvs. Ha kulturlis identitsrl beszlnk, megkerlhetetlen, hogy ne beszljnk a hagyomnyrl, trsadalmi s kulturlis hagyomnyainkrl, melyek a trtnelmi folytonossgot s magt a kultrt jelenti. A jelen trsadalmak egyik legnagyobb kulturlis krdse, a hagyomnyokhoz val viszony. Jelen van ez a krds Afrika trzsi hboriban, meghatrozja a Balknon egymsnak feszlQ nemzeti nacionalizmusoknak, s az iszlm szlsQsgesek vilgot fenyegetQ elsznt harcnak is egyik mozgatja, hagyomnyaik vdelme.  Mert azt tanultam mindentt, azt lttam minden nagy nemzetnl, hogy az apk dolgt folytatjk az utdok. Mert ssze kellene szednnk nagy fradsggal az orszg minden rszrQl a szjjelszrt kveket, hogy azokkal a magunk kpre pthessnk. s ehhez hit is kellene, s nagy fanatizmus is s rettenetes sok munka A hagyomny s identits krdst pontosabban s szebben megfogalmazni, minthogy azt Ks Kroly tette A rgi Kalotaszeg /1911/ c. rsban, gy vlem nem lehet. Mgis mi az oka, hogy a hagyomnyhoz val viszonyunk klnsen krpt medencei trsgnkben mindig meg-megjul vitk trgya, Bizonyra kvetkezik ez trtnelmi helyzetnkbQl, trsadalmi, vallsi, nemzetisgi klnbzQsgeinkbQl is, de nlunk bksebb terletek, egysgesebb trsadalmai is foglalkoznak e krdssel.  Ha mindenben kvetjk a szokst, a rgi por spretlenl marad. Mondja Shakespeare Coriolanus cmq drmjban. Mi is valjban a hagyomny?  Bkly, mely a hatkrbe tartoz egyneket, s gy a trsadalmat is fogsgban tartja?  Vagy a nemzeti kultra, a nemzeti mqvelQds alapja? A Vilgirodalmi lexikon gy fogalmaz:  A hagyomny a trtnelem folyamn kialakult rtkek sszessge, mely a fejlQds folyamn szntelenl sszekapcsoldik a megjulssal. Ez azt jelenti, hogy az jts mindig a hagyomnyokra tmaszkodva szakt a hagyomnyok egy rszvel s mihelyt jjszletik maga is hagyomnyt alkot. A Nprajzi lexikon cmszava szerint: A kzssgi magatartsformk s objektivcik nem rkletes programja, a kultra invarins rsze, a kultra grammatikja. A hagyomny jelenlte az emberi kzssg ltnek felttele. A hagyomnyt azonban nem lehet komplex mdon kezelni, hanem szksg van annak pontos meghatrozsra, hogy mit rtnk hagyomnyon. A hagyomny meghatrozsn tl fontos annak meghatrozsa is, hogy a hagyomny mely terleteivel kvnunk foglalkozni. Tudni kell, hogy vannak a hagyomnynak olyan elemei, melyek nehezen ragadhatk meg a maguk konkrtsgban. Ezek a gesztusok, viselkedsmdok, a kznapi szoksok, az tkezs, a kszns mozzanatai, az emberi kapcsolattarts, a mindennapi rintkezs mdja, melyek termszetes mdon rklQdnek s vlnak hagyomnny. Vannak a hagyomnynak olyan elemei melyek az idQ mlsval, az letforma eltqnsvel rvnyket vesztik, s a mai letben nincs helyk. Fontos elemei a kultrnak, de megQrzsk mzeumok, levltrak feladata. Vgl meg kell klnbztetnnk azt a rszt, melyet a nemzeti kultrba emelve tovbb ltethetnk. A hagyomnyok fel forduls, a vilgon szinte mindentt a hagyomnyos kultrk, a npi kultra irnti figyelmet jelenti, hiszen a npi kultra egysges, tlthat, emberkzeli, s mindig az adott orszgra jellemzQ. A XIII-XIX. szzad a np felfedezse az eurpai kultrban. Az 15oo-18oo-as vek kztt az eurpai npi kultra olyan vltozsokon ment keresztl a parasztsg letforma vltozsnak folyamn, mely kulturlis forradalmat is eredmnyezett. A XV. szd.ban a kultra mg egysges, homogn kpet mutat egsz Eurpban. Homognebb volt a mqvszi zls s nll paraszti mqvszettel, mint a ksQbbi szzadokban mg nem szmolhatunk. A XVI-XVII. Szd. fordulja krli agrrkonjuktra, a viszonylagos paraszti jlt hatsra azonban a vagyonos parasztsg egyre tbb hasznlati trggyal rendelkezett. A hztartsokba bekerltek az n s fajansz ednyek, divatos ltzetdarabok is. A gazdasgi visszaess s a recesszi ksQbbi vszzadaiban azonban a parasztok egyre jobban elszakadtak az egykor polgri zlstQl s egyre nllbb npmqvszetet alaktottak ki, melynek virgzst a szakirodalom a XVIII. szd. vgre, XIX. szd . elejre teszi. Eurpa klnbzQ rszein  a gazdasgi fejlQdstQl fggQen  klnbzQ idQpontban trtntek ezek a vltozsok. A XV. szdban az angol paraszt mg a fldn aludt, a XVI.szd. vgn azonban mr szekrnyei, ednyei, falvdQje volt. Ez a szzad a falusi kzmqvessg fnykora Angliban. Nyugat-Eurpa ms rszein ez a vltozs a XVII. szdban kvetkezett be. Norvgiban, Svdorszgban a korbbi idQszakbl szinte egy trgyat sem ismernk, de ekkor szinte mindentt megjelenik a faragott, festett lda, a pohr s tnyr. A parasztsg letmdjnak vltozsval egy idQben, megjelenik a rgi rtkek elvesztse miatt rzett aggodalom. Angliban a  szabadidQ kommercializldsr kezdenek beszlni. j szrakozsformk addnak: a cirkusz, boksz, a karnevlok. A  Skt Felfldi Trsasg azrt aggdik, hogy a  legnemesebb ernyek kivesztek, vagy httrbe szorultak, mert a pnzimdat belopdzott, s mert a csals, s a kpmutats kofaszellemet, s lleknyomort, hitvny kapzsisgot hozott. . Ezzel egy idQben  a hagyomnyos paraszti kultra bomlsval- a XVIII-XIX. szd. forduljn kerlt a np az eurpai rdeklQds homlokterbe. Annak, hogy mirt fordult az rdeklQds a np fel, tbb oka is volt: eszttikai, intellektulis s politikai. A mai napig e krdsek kr csoportosthat a hagyomnnyal kapcsolatos vitk nagy rsze. Megfigyelhetjk, hogy a nemzeti hagyomnyokhoz val viszony azokban az orszgokban illetve npeknl volt a legerQsebb, melyek politikailag nem voltak fggetlenek.  A XVIII. szd-i Spanyolorszgban a npi kultra divatja a Franciaorszggal val szembenlls egyik kifejezsmdja volt. A npi kultra felfedezse szorosan sszefggtt a nemzeti nacionalizmusok megjelensvel is.  A npmqvszet irnti vonzalom mstt az nmeghatrozs, a nemzeti felszabadtsi mozgalmak rsze. Fauriel grg npdalgyqjtemnye, pl. az 1821-es trkellenes felkels hatsra szletett. Napjainkban is lQ plda az sztek zenei mozgalma s vente megrendezsre kerlQ fesztivlja, mely az orosz kultrtl val megklnbztets s az szt nemzeti egysg fruma a mai napig.  Az is megllapthat, hogy a npi kultra Eurpa, vagy egy-egy orszg azon rszeiben vlt fontoss, mely kulturlis szempontbl perifrinak szmtott. Nagy-Brittaniban a sktok, Franciaorszgban a bretonok, Olaszorszgban a dalmtok, Spanyolorszgban az andalzok ragaszkodtak leginkbb hagyomnyaikhoz. Azok a helyek, ahol mg lt a tjnyelv, ahol a hivatalos mqvszeti hullmok  a renesznsz, klasszicizmus  eredmnyei nem rgzQdtek.  Nmet nyelvterleten, pl. a npi kultrnak alig volt szerepe a nemzeti mqveltsgben. A nphagyomny sokflesge, vidkenknt eltrQ sznei a nmet regionalits szoros tartozkai. Ezzel szemben azoknl a npeknl, melyeknek nem volt nagy mlt, folyamatos llamisguk s hivatalos kultrjuk (romnok, szlovkok, szerbek) a npi kultra igen fontos szerepet kapott a nemzeti mqveltsgben, a nemzeti ntudat alaktsban, s a polgri nemzet megszletsben is. Eszttikai szempontbl a klasszikus mqvszet elleni lzads, s az j mqvszet megteremtsnek ignye fordtja a figyelmet a npmqvszet fel. A mqvszet minden gban, de legfQkpp a zenben, tncban szletnek forradalmian j irnyzatok a npmqvszet megismersvel. A legfQbb eszttikai ok, a  mqvszet elleni lzads, lzads a klasszicizmus merev szablyai ellen mr a XIX. szd. kzeptQl jelen van az eurpai mqvszeti irnyzatokban. Pl. a Grimm testvrek tbbre becsltk a hagyomnyt az sznl, a termszeti alkotsokat a tudatosan megtervezett dolgoknl. Bartk Bla mqvszete teremti meg azonban azt a szintzist s azt a vilgszerte ismert modellt, melyben a npzene legQsibb hagyomnyai s az avantgarde egyszerre jelen van. A hagyomnyhoz val viszony azonban nmagban is ellentmondsos. A hagyomnyQrzs s a hagyomnytl val elszakads tendencii egyarnt jellemzik. Hogy csak a kt szlsQsges vgletet emltsem: lnek szlsQsgesen archaikus nzetek, melyek a hagyomny szigor ktelkben kpzelik el az letet, s tallkozunk olyan nzettel is mely teljesen megtagadja a hagyomnyt. Vannak emberek, akik termszetes mdon, mintegy a termszet folytatsaknt szletnek egy kultrba, s szrevtlen formljk sajt kpkre. S tallkoztunk, tallkozunk azzal is, hogy egy rgi, keserves parasztsors rszeknt megprbljk minl gyorsabban elhagyni a hagyomnyokat vagy egyszerqen csak szgyenlik, mint avtt, rgi ruhadarabot. Magyarorszgon- a nphagyomny s nemzeti mqveltsg viszonya a szomszdinkhoz kpest is eltrQ, egyedi vonsokat mutat. Kelet Eurpt a gazdasgi vltozsok csak ksQbb rintettk, s orszgunkban fejlett polgrsg hinyban, a nemzett vlsban a nemessg vitte a vezetQ szerepet. A reformkor, ahogy Szerb Antal fogalmaz a nemzeti ntudat kivirgzsa, melyben a nemzeti fggetlensg s polgri talakuls, a haza s halads jelszavai egybeforrottak a magyar nyelv, a magyar kultra krdseivel. Ekkor kerlt be a folklr a nemzeti kultra szimblumai kz, de a nagy mlt hivatsos kultra, a nemessg hagyomnyos zlse, polgrias ignyei, nem engedtk, s nem juttattk jelentQs kulturlis pozcikhoz. Ezzel a trtnelmi httrrel egytt rthetQ, hogy a trtnelmi fejlQds fziseltoldsa, a trsadalom rtegzQdse miatt, a npi kultra mqvszeti, politikai rtelmezse nlunk nem egysges, hanem mig megjul vitk trgya. Ezek a vitk vgigksrik npmqvszeti mozgalmaink trtnett is. Hagyomny s modernits tmt adtk felkrQim elQadsom tmjul. Tbbfle hangslyt, rtelmet adhatok ennek a cmnek. Hagyomny = elavult, idejt mlta, modern = jszerq, diva-tos. Lehet gy is feltenni a krdst, de, ha a hagyomnyt tbbnek tartjuk divathullmnl vagy manipulcis eszkznl, a krds nem ez! Ha a nemzeti kultra oldalrl kzeltnk, akkor a krds rtelmt veszti. A krds az, hogy felnQ e Magyarorszgon egy olyan generci, mely tvevQje a korbbi korok mqveltsgnek. Akiket nem az elQzQ kultrk megtagadsra oktatnak, hanem ntudatos, egzisztencilisan nem kiszolgltatott polgrknt becsli s tovbbviszi a tradicikat. Folklr a kirakatban, ez elQadsom alcme. A  kirakat , ahova kzszemlre tesszk nphagyomnyaink elemeit, hogy mindenki kedvre vlogasson belQle. De kell e egyltaln kirakat a hagyomnynak.? Meddig sajt letnk szerves rsze az rksg, mettQl kell a klsQ  rsegts ? Kultrt nem lehet rklni, minden korosztlynak jra s jra el kell sajttania s a maga kpre kell formlnia  mondta Kodly Zoltn. Meg kell teht tanulnunk! Hagyomnyainkat, npmqvszetnket azonban nemcsak azrt kell ismerni, mert hozztartozik mqveltsgnkhz. Npmqvszetnk olyan modell, mely vszzadokon t kifejezte az ember szprzkt, kreativitst, mqvszi alkot kpessgt. Az a gyermek, akit kis korban megtantanak nekelni s tncolni, aki a termszetes anyagokkal  fval, gyapjval, nddal, stb. megismerkedve apr jtkokat, hasznlati eszkzket kszt, aki a npmesehQsk kzdelmeiben li meg a j erklcs diadalt, az nemcsak szemlyisgben lesz gazdagabb. Mindezek szrevtlen tadnak egy olyan rtkrendet, megtantanak egy olyan kzssgi magatartsformt, melyek az egsz trsadalmat gazdagtjk. A hazai folklrkutats, a nptnc s npzenei mozgalom szakemberei, tbb vtizedes egymsra plQ, egyms munkjt segtQ elmleti s gyakorlati tevkenysge fejlesztette ki azt a mdszert, mely  magyar modell nven ismeretes a vilgban. Lnyege, hogy a magyar folklrkutats filmen, hangzanyagon, szvegben rgztett dokumentumai, klnbzQ terjesztQ csatornkon s a visszatants folyamatai rvn, kzkinccs vlnak. A tudomnyos archvumok anyagainak hozzfrhetQsge, a sok helyen mg tredkes formban lQ nphagyomny, az idQszakonknt meg-megjul hazai s nemzetkzi rdeklQds jra s jra megjtja npmqvszeti mozgalmainkat. Nptnc s npzene tantsunk pedaggiai mdszerei rvn nemcsak az iskolkban s egyttesekben lehet megismerni ezt a hagyomnyt, hanem a tnchzakban  j kzssgeket teremtve - fiatal rdeklQdQk szzai, szrakozva sajttjk el apik rksgt. Nagy bszkesggel mondtam el a fentieket s sorolhatnm tncegytteseink, kzmqveseink, mqvszeti iskolink eredmnyeit. Szqk ltkrqsg lenne azonban nem ltni, hogy mindez csak sziget. Kulturlis sszhatsa, trsadalmi ismertsge minimlis. Fontos azonban, hogy tudjunk rla, terjesszk s ptsnk r! Mindannyian tudjuk, hogy a csald s az iskola szerepe, felelQssge milyen nagy. AlapvetQen meghatrozza az ember szemlyisgt, mqveltsgt, rtkrendjt. Egyik sem fggetlen azonban a kortl, amelyben lnk. Minden korban, hatalmi-politikai viszonyoktl fggQen rvnyesl az az rtkrend, trtnelem s hagyomnyszemllet, mely meghatrozza, hogy mit tart fontosnak a hagyomnybl, mit oktat, mit mutat meg belQle. A magyar npmqvszet felfedezsnek s megmutatsnak elsQ korszaka a reformkor. Nemcsak az nll nemzeti kultra megteremtsnek az ignye hvta fel a figyelmet azonban erre a terletre, hanem kapcsoldik a npmqvszet felfedezsnek nyugat eurpai hullmhoz is. Npmqvszeti trgyak bemutats az 1867-es Prizsi Vilgkilltson szerepel elQszr. 1873-ban a bcsin, mr magyar gyqjtemnyt is bemutatnak, majd Budapesten 1885-ben az Orszgos ltalnos Killtson 15 parasztszobt lthat a kznsg. 1896-os millenniumi nnepsgekre, Jank Jnos nprajztuds kezdemnyezsre egsz nprajzi falu plt a Vrosligetben. Az ezredves killts faluja funkcijban prblta bemutatni a falusi letet, parasztokat, llatokat hoztak vidkrQl, akik nemcsak mindennapjaik szntert ismertettk meg a ltogatkkal, hanem tncokat, szoksokat is eljtszottak, lakodalmat ltek. Az elsQ nptnctallkozt 1899-ben rendeztk Angliban, az elsQ vilgfesztivlt  a hagyomnyos zene s tnc megQrzsre  szintn Angliban, 1935-ben, Londonban rendeztk, ahov Magyarorszgrl is utaztak ki tncosok. Az 1920-as vektQl az egsz orszgban klnbzQ npmqvszeti bemutatkat tartanak. 1925-ben, Sopronban npviselet s npszoks versenyt rendeztek. Kard 800 ves fennllsnak nnepsgre a helybeliek tncos bemutatt szerveznek. Domokos Pter Pl Csksomlyn megrendezi az  ezer szkely lnyok napjt, ahol kb. 300 lny tncol egyszerre. A paraszti let bemutatst vrjk a npsznmqvektQl is, mely vgl a falusi mqkedvelQ sznpadokon tall otthonra. Ebben az idQben terjednek el a vrosi kisiparosok kezdemnyezsre a szreti mulatsgok is. Kodly Hry-jnak bemutatjt 1926-ban tartjk az Operahzban, s szinte ezzel egy idQben a cskvri mqkedvelQ parasztcsoport is elQadja a mqvet. A daljtk szvegrja s a cskvri elQads betantja az a Paulini Bla, akit a Gyngysbokrta mozgalom megalaptja s szervezQje cmen tartunk szmon. Gyngysbokrta nven azt a rendszeresen visszatrQ sznhzi bemutat-sorozatot rtjk, mely parasztcsoportok tnc, nek s jtkbemutatibl llt. 1931-1944 kztt minden v augusztus 20-n, Budapesten tallkoztak a csoportok, s a bemutatkon keresztl egy sajtos kulturlis mozgalom bontakozott ki. Az nneplyes keretek kztt, a Vrosi Sznpadon ltott mqsoroknak ezttal csak egy lnyeges vonst emelem ki: elQszr ltott az orszg npe s az ideltogat klfldi magyar nptncot. A mai sszkp szempontjbl fontosnak tartom megemlteni, hogy az angliai bemutatk eredetisgn s a gyngysbokrta bemutatk sznpadralltsban i\^b\` 9$9(9::::===:>;>~>>>>>>>>>>>>>>???:?;?F?G?`@f@@@ BBBBBB&C(C6C8CCC__TVƽҮجؤؤhhCJaJU hVaCJh*h*CJh*hhCJ he8TCJ h*CJ h$CJ hhCJhh5CJ\he8ThhCJ aJ he8Thh5CJ \aJ @^`b\ np,Q<> Z\ xz$"#D$$a$$a$D$E$&&z)r-v-X./1.577$9::>>>>>??@@ $^a$gde8T$^`a$gde8T$^`a$gd$$a$gd*$a$@ BB>D@DHJJpLLOOOOP$UhWjW\\]^P__$^a$$a$ $^a$gdVa$a$gd$$^`a$gd$____2ei&l(lnqqxZz}~΄ܐ:xvVtԢn02$a$$^a$s szakrtQi testlet segtkezett. Gnyei Sndor foti s a Nprajzi Mzeumban ma is Qrztt gyqjtsek, ezeknek az un.  hitelestsi akciknak az eredmnyei. Szndkai szerint clja a Bokrtnak az orszg idegenforgalmnak fellendtse is, de tmogatsban nem kis szerepet jtszik az a politikai szndk, hogy az I. Vilghbort kvetQen a terleteit s nrzett vesztett np lelki regenercijt is szolglja sajt rtkeinek felmutatsval. A revival npmqvszeti mozgalmak szletsvel egy idQben, az elsQ vilghbor utn, az 1920-as vekben indul a magyar idegenforgalom. Idegenforgalmi knlatunkban egyik legnagyobb hangslyt a npmqvszetre, a folklrra helyezik, hiszen turisztikai kiaknzsra sok s olcs lehetQsg nylott. Az Idegenforgalom szaklap egyik 1934-es szmban a kvetkezQ cikk olvashat:  Vannak klfldiek, akik ha Magyarorszgrl esik sz, tudjk, hogy van egy szpsges szp fQvrosunk: mely ott terl el Matyorszg kzepn S MezQkvesd mellett hamarosan idegenforgalmi clpontt vlik Kalocsa, Boldog, Tihany, Kiskunhalas. rdemes idzni az 1932-es knlatbl a kvesdi ltnivalkat: hsvti feltmadsi krmenet, bzaszentels, Lszl napi bcs, stb. A cifra btorok, bboskemence, cserpednyek mellett, hmzseket, viseletdarabokat rustottak, a matyfiatalsg pedig eltncolta a rgi tncokat,  matymdra mulattatta a vendgeket. 1911-ben a bp-i Operablon 120 trsasgi szemly Maty lakodalmat mutatott be. Az Operabl utn Izabella fQhercegnQ szemlyesen is rszvett MezQkvesden, egy lakodalmon. MezQkvesd hres lett! S ezzel egy idQben, a nemzeti tudatba beplQ kultra a helyi kultrra is visszahatott, s a turizmuskultrbl szrmaz  neoindentitst eredmnyezett. Hasonl, neoindentitsi jelensgekrQl magam is beszmolhatok. Tnchzas fiatalknt a magyarorszgi kedvenc gyqjtQhelyeinket, Bogyiszlt, Mhkerket jrva, magam is tapasztalhattam, hogy hogyan rtkelQdtt fel a helyi kultra, a klsQ, vrosi rdeklQds hatsra a helyiekben, s alakultak egyttesek, pltek tjhzak, majd kerlt a helyi iskola programjba a hagyomnyismeret s a nptncok oktatsa. Erdly pldja szintn ezt bizonytja! A Magyarorszgrl indul tnchzmozgalom s az anyaorszgi npzensz, nptncos kutatk gyqjtQmunkja indtotta el a visszatantsi folyamatokat, pl. a kalotaszegi Mrn vagy Szentkirlyon, s erQsti a megtart szndkot Moldvban s Gyimesben. sszekapcsoldik mindez termszetesen az zlettel, hiszen a turistaforgalom kiszolglsa, zletet, meglhetst jelent. A szervezQdQ hziipari tevkenysg clja is a falusi asszonyok tudsnak felhasznlsa a csald meglhetse rdekben, az ri-polgr kznsg ignyihez igazodva piackpess tenni a helyi hmzseket. Ennek a szndknak s Gyarmathy Zsign (1843-1910) szervezQmunkjnak ksznhetjk pl. a kalotaszegi varrottasok mig hat feltmasztst. Kevss ismert, hogy a srkzi npmqvszet megismertetse s jjlesztse egy szekszrdi tanrembernek, Acs Lipthnak ksznhetQ. 1902-ben Pcsnyben majd Decsen hmzQ tanfolyamot szervezett, hogy a helyi asszonyokkal a rgi technikkat megtantsa. 1941-ig mqkdtt ez az iskola, melynek tmogatsban nagy szerepe volt Grf Apponyi Istvnnnak, bQsges munkaalkalmat nyjtott a helyieknek, s valsgos divatot teremtettek a decsi varrottasokbl Rmban, ahov fQri hzakhoz a termkeiket eladtk. S ebbQl a keresetbQl pompztak a srkzi asszonyok, s hozattk a selymet Lionbl, s Murnbl a gyngyket. S trizmus ldsos hatsa azonban, kellQ szakmai kontroll nlkl, visszjra fordul. A turizmus bomlaszt szerepnek illusztrlsra csak elg az egsz vilgon jelenlvQ replQtri szuvenr knlatot, vagy a budapesti Vci utca vagy Tihany npmqvszeti trgykultrjt megemlteni. Zene s tncfolklrunk ldozata a puszta romantiknak, azzal a klnbsggel, hogy mg a  magyarosch npi trgykultra vlasztka risi, a vendgltk knlatbl kiszorul az elQ zene (sajnos a j is)! A hazai npmqvszeti mozgalmak msodik nagy korszaka az 1945 utni vek. Ez a korszak a szovjet tpus hagyomnyQrzs korszaka. A  nptnc , a sok szz, s ezer nptncegyttes, a kultrversenyek npnk  letrmt s mqvszi alkot tehetsgt pldztk. A npi alkotk, szintn szovjet mintra, llami kitntsben rszesltek, ekkor alaptjk a  Npmqvszet Mestere djat, Kitntetettjeink azonban, ellenttben a szomszd pldjval, mindig olyan npi alkotk  Kntor Sndor, Kirly Ilus  kiknek elismerse a szakma egyetrtsvel is prosul. Az protokollris nnepsgekrQl, a mjus 1-i felvonulsokrl nem hinyozhattak a nptncegyttesek. A kzmqvesek hziipari szvetsgeket alaktottak s npi ajndkokat gyrtanak a nagykznsg szmra. A Gyngysbokrtval kapcsolatban mr emltettem a nprajzos szakemberek szerept a csoportok eredetisgnek megQrzsben. Bartk Bla s Kodly Zoltn npzent felfedezQ gyqjtQmunkja tovbbi sztnzst s tekintlyt adott az e terleten dolgoz szakemberek szmra. Br az 1949-ben, a csoportok tmogatsra s a nprajzi gyqjtQmunkra ltrehozott Npmqvszeti Intzetet 1956 utn felszmoltk, az archvum az MTA Zenetudomnyi Intzetbe kerlt, s a szakemberek pedig a gyqjtsek mellett tantottak, koreografltak. Ez a szisztematikus, tudatos s rendkvl koncepcizus szakmai munka mentette meg a magyar npmqvszeti mozgalmakat attl a sematizmustl, mely a keleti tmb mqvszeti csoportjait s alkoti mig jellemzi. Az 56-utni konszolidci, az 1960-as vek, nptncmqvszetnk szletsnek nagy korszaka. Az 50-es veknek - a mindent elbort sematizmus ellenre - kt nagy mqvszt ksznhetnk. Molnr Istvn s Rbai Mikls mig rvnyes mqvszetnek kiteljesedse ez a korszak. A 60-as vek, a szolnoki s zalai fesztivlok, a nptncegyttesek minQstsi rendszere Gyrgyfalvay Katalin, Szigeti Kroly, Novk Ferenc, Kricskovics Antal, Tmr Sndor mqvszi alkot munkjt indtotta. Az eredeti anyagot, a  tiszta forrst felhasznlva olyan j, sajtosan magyar tncnyelvet alkottak, melyre az egsz eurpai mqvszvilg felfigyelt. A harmadik korszak, az 1970-es vek, az j folklr hullm, ahogy ma mondjuk a  tnchz mozgalom korszaka. A tnchz, mint hagyomnyos paraszti szrakozsi forma adta a modelljt a vrosi tnchzak kialakulsnak. A vrosi klubokban, a falusi mulatsgok mintjra, a fiatalok parasztzenre tncolnak, szrakoznak. Ez a korszak gykeresen klnbztt azonban az elQzQektQl: nem sznpadi, hanem kzssgi mozgalomknt jelentkezett. Nem lebecslendQ az a hatsa sem, melyet az eredeti hangszeres npzene s nptncok megismertetsvel, a sznpadi nptncmqvszetre gyakorolt. A nptnc s npzene mellett, j revival jelensg a kzmqvessg felfedezse. Nyri tborokban tanuljk a fiatalok a rgi mestersgeket, s a Fiatalok Npmqvszeti Stdija ad keretet szakmai fejlQdsknek s sszefogsuknak. A sznpadi tncmqvszet megjul, alapkvetelmnny vlik az eredeti nptncfolyamatok megismerse. A cignyzenei ksretet s a npzenei feldolgozsokat felvltjk az autentikus hangzs s fellls kiszenekarok. Fiatalok szzai fedezik fel az  eredeti npmqvszetet. Rendkvl npszerqek a tnchzak, sokan indulnak gyqjtQutakra, keresik fel a hagyomnyos npi kultrjukat mg QrzQ falvakat, Magyarorszgon s a Krpt-medencben. Klnsen Erdly, szoksokat, viseletet, tnc- s npzenei hagyomnyokat megtart, etnikumban vltozatos, npmqvszeti rksgben rendkvl gazdag teleplsei hatottak elementrisan az j nemzedkre. Az rdeklQds tbbnek bizonyult kulturlis, turisztikai divatjelensgnl. Nprajz- s npzenekutatk irnytsval filmen s hangszalagon rgztettk a tncokat, zenket, helyi mesterektQl tanultk a kzmqves mestersgeket. MegnQtt azoknak a szma is, akik a szrakozsnl mlyebben kvntak foglalkozni a zenvel, tnccal s kzmqvessggel. Tanfolyamok, nyri tborok szervezQdtek /Tokaj, Kassk klub,), majd a Npmqvelsi Intzet a tnchz-, zenszkpzst, s szervezQdnek a szvQ, hmzQ, fazekas tanfolyamok, farag tborok. Mindez visszahatott a hagyomnyokkal rendelkezQ falvak kulturlis letre, mondhatni meglltotta, ill. j formba terelte a npmqvszet trvnyszerq bomlsi folyamatait. Sajt hagyomnyaik rtke tudatosult, egyttesek, hagyomnyQrzQ trsasgok alakultak, helytrtneti gyqjtemnyek s kiadvnyok szlettek. A televzi orszgos vetlkedQivel (Rplj pva) npszerqstette s erjesztette ezeket a folyamatokat. Az elQzQekben mr szltam arrl, hogy a revival mozgalom szletsvel egy idQben, hogyan vlt a trizmus clterletv a npmqvszet. A kt hbor kztti vek tudatos npmqvszeti trizmusa 45 utn megtorpanni ltszik, s a SzOT dlQk hazai trizmusa s a KGST idegenforgalma sem pt erre a terletre. A kzssgi, vallsi nnepek helyt a kiresedett protokollris nneplyek veszik t. Az egyes npmqvszeti gak megteremtik a helyi s orszgos fesztivlokat, minQstseket, versenyeket, killtsokat. A fenntart szervek - tancsok, szvetkezetek, tsz-ek, a szakszervezetek, politikai s ismerjk el, szakmai irnytsval - jl szervezett, szakmailag stabil, mqvszileg kimagasl mqvszeti eredmnyeket knyvelhetnek csoportjaink. Mindezek ellenre azonban azt kell mondanom, hogy meglehetQsen zrt kzssg eredmnyei ezek, trsadalmi vonzerejk nem nagy. Magyarorszgon nem alakulnak ki a szomszdos orszgokhoz hasonlan, a fesztivloknak olyan frumai, mint pl. a Szlovkoknl Vychodna vagy a bulgroknl Kopristica. Ezek a fesztivlok a mai napig, a nemzeti sszetartozs frumai, nemzeti nnepek. Tbb tzezer rsztvevQvel, felsQszintq llami protokollal, folyamatos Tv kzvettssel, a bemutatkat kvetQ ssznpi mulatsgokkal. Az 1980-as vek  a kultra irnyti s a npmqvszetekkel foglalkozk szmra egyarnt nem vrt mdon  a npmqvszet renesznsza volt Magyarorszgon. A mqvszeti csoportok nagyszerq teljestmnyt a hazai s klfldi kznsg egyarnt elismerte. A Bartk, a Bihari egyttesek bemutati, a Nptncantolgia, a Szegedi Fesztivl nagy rdeklQdst vonz, kulturlis esemnyek voltak. SebQ-Halmos, Sebestyn Mrta, a Muzsiks a Vujicsis egyttesek, a beat sztrokhoz hasonlan, npszerqek lettek, s ebben a mqfajban elQszr, klfldi djak is jutottak a mqfajnak. Az Orszgos Npmqvszeti Killts sikere (a budai vrban rendeztk) a megjelenQ nprajzi, npmqvszeti tmj knyvek, hanglemezek, majd az Orszgos tnchztallkoz, gy tqnik, megteremtette a mqfaj stabilitst a hazai kulturlis knlatok piacn. Ltszlag semmi baj! Napjainkban ugyan kevesebb a pnz, a fenntart hlzat is  kiment allunk , de a szakmai civilszervezetek t tudtk venni az irnyts szerept s mqvszeti kzssgeink tbbnyire biztostani tudjk fenntartsukat. Ami hinyzik, s ami nem kvetkezett be a 80-as vek renesznsza utn, az, az  ttrs . A npmqvszeti j hullmnak, a  nomd nemzedknek , az a hatsa, mely a npmqvszettel kapcsolatos nemzeti kzgondolkodst egszsges jrartkelsre kszteti. Itt most nemcsak arra gondolok, hogy a 90-es vek rendszervlt politikusainl megjelentek az rvalnyhajas, romantikus npi szimblumok. Hl Istennek nem volt nagy hatsuk! Aggasztbb, hogy jraledtek s mig jelen vannak kzletnkben a npi, urbnus vitk. A megosztottsg nem segt egy stabil nemzeti rtkrend kialaktsban, aminek hinyt sajnos naponta rezzk. Azt tapasztalom, hogy egszsges szakmai vitk, nagyhats mqvszeti eredmnyek, igazn nagy vq, kultrt teremtQ s forml koncepcik egy terleten sem szlettek, s a kultra csak a pozcik osztsnl vlik harci terepp. Egy dolgot mg meg kell emltenem. Az egyre szaporod fesztivlokat, npnneplyeket, sokadalmakat, vsrokat, halszl s prklt fQzQ esemnyeket, stb. gy vlem ltrejttket egyarnt tmogatta politikai szndk, egszsges loklpatriotizmus, kzssgi sszefogs. Az nmrsklet s a szakmai kontroll hinya azonban mra zqrzavaros helyzetet teremtett. A bvli s a kzpszer raszt el mindent. A htrQl htre lezrt utak, dbrgQ hangszrk, az orszgot that prkltszag s a trdig rQ szemthalmok egyre tragikusabb jelzsei egy kaotikus vilgnak. Ha nem figyelnk mindent  bedarl ! A fentiekben azt prbltam  kzel 30 ve a npmqvszettel foglalkoz kzmqvelQdsi szakemberknt - sszefoglalni, ahogy helyzetembQl addan, nprajzos szemllettel, a kzmqvelQds gyakorl munksaknt ltom, tapasztalom a hagyomny helyzett, trsadalmi jelenltt, vagy, ahogy nmagam munkjt is hozzadva munklkodom tovbblsben. Vannak azonban olyan kutatk, trtnszek, politolgusok, kik egsz ms vonsaira mutatnak r a hagyomny mibenltnek. Pldnak Kovcs kos munkssgt emlthetem, akinek tevkenysgt sokan brljk, megllaptsaival mg tbben vitatkoznak, de a hagyomnyokrl alkotott kp nem lehet teljes, ha nem figyelnk az ltala ismertetett jelensgekre. Hazai s klfldi tudsok gyakori konferencia tmja az utbbi vtizedben az autenticits, az eredetisg krdse. Ezzel kapcsolatban tartom fontosnak megemlteni Kovcs kos egyik tanulmnyt, melyben az j kenyr szoksnak kialakulst, s annak trtneti, nprajzi httert elemzi. Rviden: A 19. szd. vgn az Alfldn s tizenngy dunntli megyben fellngoltak az aratsztrjkok. Darnyi Ignc fldmqvelsgyi miniszter leiratot fogalmazott a vrmegyk kzigazgatsgi emberei szmra, melyben felhvta figyelmket a birtokos s a munks kztti viszony bensQsgesebb ttelre. E j viszony kialaktst mi sem szolgln szerinte jobban,  a rgi aratsi nnepeknek a feljtsa, melynek keretben a birtokos a jl bevgzett munka utn munksait vendgl ltja, s azokkal egytt rmnnepet l jtsuk fel az aratsi nnepeket! Harsogta a napi sajt s a miniszteri lertaknak meg lett az eredmnye! A szoks ltezett a 18. szd. elejn, de sem orszgonknt sem tjanknt nem alakult ki az aratsi nnepek egysges formja.. Abban minden kutat egyetrt azonban, hogy csak a  br aratknl volt ltalnos a gazda kszntse, a maguknak aratk nem tartottak nnepet. gy az orszg nagy rszben egyszerqen nem volt mit feljtani. Az j kenyr megldsa a szegedi tuds Blint Sndor megllaptsa szerint, a 16.szdba nylik vissza, de a tridenti zsinat eltrlte ezt az nnepet s el is homlyosul a npi vallsgyakorlatban. A rendelet, a politikai szndk azonban divatba hozza a trtnetileg sosem igazolt  hagyomnyokat. , s arat s j kenyr nnepek szzait rendezi az orszg. sszekapcsoldik ez ksQbb a szent Istvn napi nnepekkel, mdosulva tovbb l az alkotmny nnepv mdostott Szent Istvn napban, hogy a mai napi arat felvonulsokban s j kenyr-nnepekben, mint autentikus nphagyomny gazdagtsa nnepeinket. Nem slussz ponnak szntam elQadsom vgn Kovcs kos tanulmnynak megemltst. A plda arra figyelmeztet, hogy a hagyomnyok rtelmezse felelQssg. Trsadalmi, politikai s kulturlis szempontbl egyarnt felveti a moralits krdst. A nyelv pldjt emlthetnm. A nyelv fejez ki durvasgot, trgrsgot, primitvsget, mqveletlensget, lelki szegnysgt, de ugyanaz a nyelv szl a llek gazdagsgrl, a szeretetrQl, a szpsgrQl. A hasznlt minQsti, hogy mire hasznlja! Irodalom: Burke Peter: A npi kultra a kora jkori Eurpban. Bp. 1991. Folklor, Trsadalom Mqvszet. Bp. Npmqvelsi Intzet. Kovcs kos: Az j Kenyr nnepe. Bp. Mozg Vilg 2002. Ksa Lszl: Nphagyomnyunk vszzadai Bp. 1976. Hagyomny s kzssg. Bp. 1984. Plfi Csaba: A Gyngysbokrta trtnete Bp. Tnctudomnyi Tanulmnyok. 1970. Turizmus s kommunikci Bp. Pcs. Nprajzi Mzeum 2000. 2ܫHܴ޴BTnFV $5$7$8$H$a$$^a$<TZ ^  hVaCJaJhVahh6CJaJhhCshVa5CJaJhhCshh5CJaJhhCJaJ hhCJJ:<68*H5$7$8$H$ $5$7$8$H$a$^<  $5$7$8$H$^`a$gdVa$5$7$8$H$^`a$gdVa $5$7$8$H$a$ ,1h. A!"#$% s666666666vvvvvvvvv666666>6666666666666666666666666666666666666666666666666hH66666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666p62&6FVfv2(&6FVfv&6FVfv&6FVfv&6FVfv&6FVfv&6FVfv8XV~ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@_HmH nH sH tH @`@ NormalCJ_HaJmHsHtHDA D Default Paragraph FontViV  Table Normal :V 44 la (k (No List DC@D Body Text Indent ^6>6 Title$a$ 5CJ\8J8 Subtitle$a$5\4B@"4 Body Text$a$PK![Content_Types].xmlN0EH-J@%ǎǢ|ș$زULTB l,3;rØJB+$G]7O٭VvnB`2ǃ,!"E3p#9GQd; H xuv 0F[,F᚜K sO'3w #vfSVbsؠyX p5veuw 1z@ l,i!b I jZ2|9L$Z15xl.(zm${d:\@'23œln$^-@^i?D&|#td!6lġB"&63yy@t!HjpU*yeXry3~{s:FXI O5Y[Y!}S˪.7bd|n]671. tn/w/+[t6}PsںsL. J;̊iN $AI)t2 Lmx:(}\-i*xQCJuWl'QyI@ھ m2DBAR4 w¢naQ`ԲɁ W=0#xBdT/.3-F>bYL%׭˓KK 6HhfPQ=h)GBms]_Ԡ'CZѨys v@c])h7Jهic?FS.NP$ e&\Ӏ+I "'%QÕ@c![paAV.9Hd<ӮHVX*%A{Yr Aբ pxSL9":3U5U NC(p%u@;[d`4)]t#9M4W=P5*f̰lk<_X-C wT%Ժ}B% Y,] A̠&oʰŨ; \lc`|,bUvPK! ѐ'theme/theme/_rels/themeManager.xml.relsM 0wooӺ&݈Э5 6?$Q ,.aic21h:qm@RN;d`o7gK(M&$R(.1r'JЊT8V"AȻHu}|$b{P8g/]QAsم(#L[PK-![Content_Types].xmlPK-!֧6 0_rels/.relsPK-!kytheme/theme/themeManager.xmlPK-!R%theme/theme/theme1.xmlPK-! ѐ' theme/theme/_rels/themeManager.xml.relsPK] } CD$@_2 DEFG8@0(  B S  ?$.1Dd q - 6By 2O9y[y  }I\]^_  23NO_`mnv "(wzHRdfltk!!"""#n%%2**,,(===N>@@@|} }@}A}h}n}{}}}}}}/1CD+,PQ   , . S T p q L M RS5614NO89df  23NOmn #"$"""@$B$$$%%&&b(c()),,,,--x-y-----i0j022335566#:$:::Q<R< =!=M>N>7@8@;A|||}|||||} }@}A}}}}}./24n-&-?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~Root Entry Fో.Data 1Table.WordDocument.SummaryInformation(DocumentSummaryInformation8CompObjr  F Microsoft Word 97-2003 Document MSWordDocWord.Document.89q